INNOPTUS SOLAR TEAM VINNER 2023 BRIDGESTONE WORLD SOLAR CHALLENGE MED STØTTE FRA AXALTA

8. november 2023 – Axalta, en ledende global leverandør av flytende og pulverlakker, gratulerer Innoptus Solar Team fra Universitetet i Leuven, Belgia, med å ha forsvart sin verdensmestertittel i Projecta Challenger-klassen i Bridgestone World Solar Challenge, som går av stabelen annethvert år.

Løpet, som var det første World Solar Challenge siden 2019 ble avsluttet i kystbyen Adelaide i Sør-Australia, hvor Infinite krysset mållinjen kl. 10.44 Australian Central Daylight Time 26. oktober 2023, etter en 3021 km lang reise fra Darwin. Studentene fra det belgiske universitetet viste sin oppfinnsomhet innen ingeniørkunst og innovasjon i produksjonen av lagets enseters solcellebil, Infinite, som var lakkert av Axaltas premium Refinish-merke Cromax® og som bærer lakkprodusentens logo.

Olaf Adamek, Axalta Refinish Brand Manager for Europa, Midtøsten og Afrika, sier: "Gratulerer til hele teamet med denne imponerende prestasjonen. Det er en ære å være del av lagets reise nok en gang, og fantastisk å se at alt det harde arbeidet har gitt resultater.»

Infinites seirende reise varte i 34 timer, 4 minutter og 41 sekunder; 48 minutter raskere enn lagets seier i 2019. Etter å ha kjørt i en gjennomsnittshastighet på 88,2 km/t, føk den over målstreken i Adelaide 20 minutter foran nærmeste konkurrent.

Infinite ble lakkert ved Axaltas treningsanlegg, Axalta Refinish Academy, i Mechelen, Belgia. Det åpenbare valget av lakksystem var Ultra Performance Energy System fra Cromax, som bruker revolusjonerende og patentert Axalta Fast Cure Low Energy-teknologi. Teknologien reduserer energiforbruket i lakkboksen betraktelig, og resulterer samtidig i en reparasjon av beste kvalitet. Dermed oppfyller det både teamets mål om bærekraft og gir et lakksystem som tåler ekstrem varme og klimatiske forhold under løpet.

Bridgestone World Solar Challenge ble lansert i 1987. Ruten på 3021 km inkluderte ni obligatoriske sjekkpunkter, hvor lagene stoppet og utførte grunnleggende vedlikehold. De fullt selvforsynte deltakerne reiste så langt de kunne frem til klokken 17 hver dag, da de slo leir hvor enn i ørkenen de befant seg.

For mer informasjon om Innoptus Solar Team og bilen deres, Infinite, besøk www.solarteam.be. For å lære mer om forholdet mellom Axalta, Cromax og Innoptus Solar Team, besøk www.axalta.com/eu/formula-student. For å finne ut mer om Bridgestone World Solar Challenge, besøk www.worldsolarchallenge.org.